Od roku szkolnego 2016 - 17 nasza szkoła realizuje programu Erasmus+, projekt „RADWAN: Radość Ambasadorem Dzieci, Wiedza Azymutem Nowoczesności”. Koordynatorem projektu jest p. Krzysztof Walczak.

bieżące informacje o projekcie     TUTAJ



RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN

Z wizytą w Turcji

W dniach 20.11.2017- 24.11. 2017 w ramach realizacji projektu edukacyjnego Erasmus + RADWAN (Radość Ambasadorem Dzieci Widza Azymutem Nowoczesności) odbyło się kolejne spotkanie reprezentacji szkół biorących udział w tych działaniach. Tym razem była to Ankara. 19 listopada z lotniska Chopina grupa 5 uczniów i 3 nauczycieli ze Szkoły Podstawowej w Dąbrowie Biskupiej wystartowała do Monachium. Na lotnisku spotkaliśmy grupę z Chorwacji (4 uczniów i 4 nauczycieli) i razem wyruszyliśmy do Turcji. Na lotnisku Esenboga spotkaliśmy się koordynatorkami projektu, które towarzyszyły nam w drodze do domów, w których zamieszkaliśmy przez kilka dni. Rankiem 20 listopada pojechaliśmy do szkoły Ankara Yenimahalle Atatürk Ortaokulu. Zostaliśmy gorąco i życzliwie przywitani. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach integracyjnych, lekcji matematyki i biologii. Nauczyciele dokonali ewaluacji dotychczasowych działań oraz ustalili dalsze aktywności. Podczas zwiedzania szkoły mogli zobaczyć wyposażenie sal w ciekawe pomoce dydaktyczne, zabezpieczenia oraz wykorzystanie interaktywnych monitorów dotykowych w procesie edukacyjnym. Grupa uczniów w tradycyjnych strojach zaprezentowała a później zaprosiła do wspólnego narodowego tańca tureckiego. Po pysznym i aromatycznym obiedzie przygotowanym przez rodziców uczniów biorących udział w projekcie kosztowaliśmy słodkie przysmaki z Chorwacji i Hiszpanii. Dużym powodzeniem cieszyły się nasze pierniki świąteczne, inowrocławskie krówki i toruńskie czekoladowe serca oraz domowego wyrobu twaróg z dodatkiem polskiego, pysznego miodu. Po degustacji zostaliśmy zaproszeni do gry drużynowej stworzonej specjalnie na potrzeby naszego przyjazdu. Również popołudnie spędziliśmy aktywnie na zwiedzaniu atrakcji Ankary. Duże wrażenie zrobił na wszystkich Meczet Kocatepe - jeden z najważniejszych obiektów w Turcji. Rozmach budowli, piękne zdobienia i oryginalnie oświetlone wnętrze monumentu stanowi niesamowity widok. Następnego dnia z samego rana mogliśmy podziwiać przygotowaną przez uczniów szkoły tradycyjną ceremonię przedślubną - Hennanight. Po jej obejrzeniu wyruszyliśmy do Złotej Wsi – lokalnego skansenu. Po zwiedzeniu tego pięknego miejsca zjedliśmy obiad na terenie Złotej Wsi. Potem udaliśmy się do Muzeum Cywilizacji Anatolijskich. Pani przewodnik opowiedziała nam o życiu przed wiekami. Później udaliśmy się na zamek w Ankarze. Podziwialiśmy z niego przepiękną panoramę miasta, którą zapamiętamy na zawsze. Kolejnego dnia mogliśmy zwiedzić budynek parlamentu tureckiego. Spotkaliśmy się tam z szefem opozycji – imię i nazwisko. Weszliśmy na salę obrad parlamentu. Po obiedzie w parlamencie pojechaliśmy zwiedzić Anıtkabir – Mauzoleum Mustafy Kemala Paszy Ataturka, wzięliśmy udział w specjalnej ceremonii złożenia wieńca oraz mogliśmy zobaczyć eksponaty w muzeum poświęconemu tej wielkiej postaci. Następnie pojechaliśmy zwiedzać Ankarę. 23.11 – 24.11 mogliśmy podziwiać niezapomniane widoki krajobrazu Kapadocji. Byliśmy w podziemnym mieście, przeciskając się przez wąskie labirynty katakumb. Wieczorem mięliśmy okazję uczestniczyć w „Tradycyjnej Tureckiej Nocy”. Podziwialiśmy taniec derwiszów, taniec brzucha i inne pokazy z różnych regionów kraju. Na koniec wszyscy uczestniczyli we wspólnej zabawie. Drugiego dnia pobytu mogliśmy obejrzeć niezwykle malowniczo wyglądające skały w Goreme Open Air Museum. Mogliśmy również zobaczyć w jaki sposób powstają ręcznie wykonywane naczynia i przedmioty z gliny ozdabiane mozaiką. Zobaczyliśmy też w jaki sposób wydobywa się piękno onyksu podczas obróbki naturalnej skały. 25.11 z wielkim smutkiem pożegnaliśmy się z pozostałymi uczestnikami projektu oraz rodzinami, z którymi bardzo się zżyliśmy.


RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN
RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN

RADWAN - wizyta gości w Polsce

W dniach od 8 do 12 maja 2017 roku odwiedzili nas goście ze szkół partnerskich z Chorwacji, Turcji i Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+.
Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Inowrocław. Do atrakcji można zaliczyć wizytę w muzeum im. Jana Kasprowicza, gdzie poznaliśmy historię miasta. Mieliśmy okazję zobaczyć wystawy dotyczące życia i twórczości Jana Kasprowicza, Stanisława Przybyszewskiego, Stanisława Szenica. Jesteśmy wdzięczni pani przewodnik za przekazanie nam cennej wiedzy na temat ważnych osób w naszym regionie oraz wspaniałą atmosferę i słodki poczęstunek. Po wizycie w muzeum udaliśmy się do restauracji na obiad, ufundowany przez właścicielkę Sanatorium Uzdrowiskowego OAZA. Następnie poszliśmy na krótki spacer po malowniczym Parku Solankowym. Tym akcentem zakończyliśmy pierwszy dzień wizyty.
We wtorek zwiedzaliśmy Toruń. Nasi goście poznali tajemnice wyrobu toruńskiego piernika i mieli okazje sami go wykonać. Po ciekawych zajęciach udaliśmy się na Wydział Fizyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wysłuchaliśmy wykładu profesora Karwasza na temat odnawialnych źródeł energii. Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie miasta z przewodnikiem. Mimo złej pogody nasi goście byli oczarowani toruńskimi zabytkami.
Trzeciego dnia przebywaliśmy w szkole, a czas upływał nam na wspólnych grach i zabawach przygotowanych przez przedstawicieli poszczególnych państw. Dzięki temu mieliśmy szansę lepiej się poznać z nowymi przyjaciółmi. Nasi goście przywieźli do Polski tradycyjne potrawy i słodycze. Poznaliśmy smak tureckiej baklawy, chorwackiego ciasta i hiszpańskich wędlin. Na zakończenie dnia pojechaliśmy zwiedzać kościoły w Brudni i w Pieraniu, Izbę Pamięci Generała Władysława Sikorskiego w Parchaniu oraz pałac w Woli Stanomińskiej.
W czwartek nasi goście przedstawili atrakcje turystyczne i ciekawostki na temat kultury i obyczajów swoich krajów w formie prezentacji multimedialnych oraz opowiadań. Nasza szkoła przygotowała program artystyczny "Opiewajże Kujawiaczku". Uczennica z Polski oraz uczeń z Hiszpanii zrobili niespodziankę i zaśpiewali wspólnie piosenkę. Po występach wszyscy uczniowie wraz z rodzicami i zaproszonymi gośćmi udali się do pobliskiej restauracji "Lila" na wspólny obiad.
Ostatniego dnia udaliśmy się na wycieczkę do Gdańska, gdzie wraz z przewodnikami poznaliśmy historię jednego z najstarszych miast Polski. Mieliśmy okazję zobaczyć, jak są obrabiane bursztyny oraz przespacerowaliśmy się po najpiękniejszych gdańskich ulicach. Pod koniec wycieczki wszyscy uczestnicy mogli podziwiać panoramę miasta z diabelskiego młyna. Wizyta ta dostarczyła nam wielu wrażeń, niezapomnianych wspomnień, nowych przyjaciół.


Relacje z imprezy można zobaczyć również na stronie województwa TUTAJ


RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN RADWAN
Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan

Na podbój Hiszpanii…

11 lutego o 5.00 rano wyruszyliśmy na lotnisko Warszawa Modlin, gdzie rozpoczęliśmy naszą prawdziwą przygodę z RADWAN-em. O godz. 14.30 wylądowaliśmy w Alicante. Po godzinnym oczekiwaniu na nasze bagaże mogliśmy się spotkać z koleżankami i kolegami oraz nauczycielami z Hiszpanii i Chorwacji. Wieczór spędziliśmy już w towarzystwie naszych nowych rodzin. Kolejne dni mijały coraz szybciej… Zwiedziliśmy Mulę i pięknie położony zamek, Kartagenę, a w niej Teatr Rzymski i Muzeum Archeologiczne. Mursja powitała nas temperaturą 24o C a Katedra oczarowała swoim pięknem. Niezwykle uroczyste było spotkanie z władzami oświatowymi szkoły partnerskiej Cristo Crucificado.
Podczas pobytu w szkole mieliśmy możliwość poznać w jaki sposób uczą się w Hiszpanii. Wspólnie z kolegami z Hiszpanii, Chorwacji i Turcji przygotowaliśmy kartki walentynkowe, graliśmy w gry. Ciekawa okazała się gra Gymkana, podobna do naszego biegu patrolowego. Biegając po ulicach Muli wykonywaliśmy różne zadania. Wizyta w Hiszpanii była także doskonałą formą wymiany wiadomości i prezentacji swoich ojczystych regionów. Przepiękne tańce hiszpańskie, gra na bębnach, dźwięk kastanietów przeplatane były kujawskimi piosenkami i tańcem. Podczas degustacji potraw poznaliśmy smak tureckiej baklawy, hiszpańskich owoców morza i chorwackiego makowca. Dzięki temu wyjazdowi wszyscy bardzo mocno się zaprzyjaźnili… Już dziś nie możemy doczekać się wizyty partnerów projektu w Dąbrowie Biskupiej.


Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan Radwan
Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus

Przygotowania do wyjazdu

W lutym (11-18) grupa uczniów i nauczycieli udaje się z wizytą do szkoły partnerskiej w Hiszpanii. Przygotowania obejmują wiele działań i umiejętności, które trzeba opanować, żeby atrakcyjnie przedstawić naszą szkołę i kraj. 16 stycznia odbyło się również spotkanie z rodzicami uczniów wyjeżdżających.


Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus
Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus

Świąteczne życzenia

W okresie świątecznym wszyscy uczestnicy projektu wymieniali się własnoręcznie przygotowanymi kartkami i życzeniami


Erasmus Erasmus
.
Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus

Piszemy listy z Amnesty International

Po raz pierwszy uczniowie i nauczyciele naszej szkoły podjęli się pisania listów z Amnesty International - niezależnym, światowym ruchem, walczącym o uwolnienie więźniów sumienia, uczciwe i sprawiedliwe procesy sądowe, sprzeciwiającym się torturom, karze śmierci i pozasądowym egzekucjom.

Co roku dzięki Maratonowi Pisania Listów udaje się realnie wpłynąć na poprawę sytuacji kilku bądź kilkunastu osób, których prawa człowieka zostały złamane. Pisanie listów pokazuje, że siła tkwi w ludziach, którzy bezinteresownie poświęcają swój czas i mówią NIE łamaniu praw człowieka. Dzięki zaangażowaniu wszyscy możemy mieć wpływ na otaczający nas świat. Żeby zmienić życie drugiej osoby, wystarczy kartka i długopis. Maraton organizowany jest zawsze w okolicy 10 grudnia, kiedy przypada Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka.

To jest kolejne wydarzenia w ramach realizowanego programu Erasmus+



Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus

Nasz Lipdub już dostępny !!!!


Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus

Goście poznają nasze okolice

Podczas pobytu w Polsce nauczyciele ze szkół partnerskich programu RADWAN mogli zobaczyć ciekawe miejsca w naszej gminie oraz zwiedzili Inowrocław. Udali się także na wycieczkę do Torunia. Bardzo im się podobało i zapewniali nas o dobrych wspomnieniach z pobytu.


Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus Erasmus
wizyta wizyta

Erasmusowa uroczystość

Dzisiaj, 26 października, w związku z trwającą wizytą gości z Hiszpanii, Chorwacji i Turcji w ramach realizacji międzynarodowego projektu RADWAN przygotowaliśmy spotkanie w sali gimnastycznej naszej szkoły. Uczestnicy delegacji spotkali się ze społecznością szkolną, rodzicami i przedstawicielami władz samorządowych. Młodzież przygotowała koncert piosenek kujawskich i biesiadnych. Cała sala śpiewała piosenki w języku polskim, a także w języku angielskim „We are the world” . Największe brawa otrzymali jednak nasi tancerze: Wiktoria Zwierzykowska i Stanisław Bestrzyński. W ich wykonaniu mogliśmy podziwiać: sambę, rumbę, cza-czę, tango i walca wiedeńskiego. Dziewczyny z klasy Ia i Ib zaprezentowały taniec nowoczesny.

Na koniec poznaliśmy wyniki konkursu na logo projektu RADWAN: I miejsce – Paweł Bartkowicz, II miejsce – Malwina Nowacka, III miejsce – Weronika Wojciechowska. Wszyscy uczniowie otrzymali dyplomy i nagrody rzeczowe. Pewnie chcą zapracować na wyjazd do Hiszpanii… A ten już w lutym!


wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta wizyta

RADWAN: Radość Ambasadorem Dzieci, Wiedza Azymutem Nowoczesności

Zespół Szkół w Dąbrowie Biskupiej po raz kolejny realizuje projekt współpracy międzynarodowej, której operatorem jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie w ramach Programu Erasmus+. Zaplanowany jest na lata 2016-2018. Partnerami są szkoły: Ankara Yenimahalle Ataturk Ortaokulu z Turcji, Cristo Crucificado z Hiszpanii, Osnovna Skola Fran Koncelak Drnje z Chorwacji. W poszczególnych spotkaniach międzynarodowych weźmie udział 118 osób przyjezdnych oraz społeczność szkoły goszczącej. Szacuje się, iż w różnych działaniach projektowych zaangażowanych będzie ok. 1200 osób.

Tytuł projektu brzmi „RADWAN: Radość Ambasadorem Dzieci, Wiedza Azymutem Nowoczesności” ma służyć poprawie warunków edukacyjnych szkół partnerskich. Adresowany jest on do rodziców, nauczycieli, a przede wszystkim do tych, którzy niebawem staną się pełnoprawnymi Obywatelami Europy- uczniów w wieku 11-16 lat. Aby mogli w pełni nimi zostać, należy uświadomić im wartość ciągłego kształcenia, rozwoju osobistego i zawodowego również dzięki Eurpassowi. Wzorem mają stać się dla nich rodzice, którzy będą razem z dziećmi realizować projekt i aktywnie uczestniczyć w społeczeństwie cyfrowym, zamieszczając efekty pracy na portalu eTwinning oraz goszcząc w swoich domach uczniów krajów partnerskich. Realizacja projektu daje wielkie możliwości naszym uczniom. Zakres oddziaływania projektu będzie bardzo szeroki, ponieważ efekty pracy będą upowszechniane w środowisku lokalnym oraz umieszczane w mediach. Dzięki wymianie doświadczeń kadry podczas międzynarodowych spotkań projektowych i wdrażaniu tzw. dobrych praktyk uczestnicy wpłyną na zmniejszenie różnic edukacyjnych oraz będą mieli możliwość wprowadzania innowacyjnych form i metod nauczania. Zaproponowana metodologia obejmuje edukację w oparciu o opowieść wychowawczą, uczenie się poprzez działanie, uczenie się poprzez współpracę oraz metodę kontrolowanego odkrywania. Metody mają służyć nabywaniu przez uczniów kompetencji oraz poprawę wyników u uczniów osiągających wyniki poniżej przeciętnej. Zostaną one zaprezentowane w niezbędniku kreatywnego nauczyciela „Met(h)oda na sukces”, przewodniku metodycznym, zbiorze zadań i broszurze o grach planszowych. Są to również produkty końcowe projektu. Integrowaniu i rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych uczestników posłużą stare gry sportowe i planszowe a także wspólne zajęcia edukacyjne. Uczniowie stworzą dwie nowe gry, każda z podtytułem kraju partnerskiego. Pierwsza - „Muzeum w pudełku”, będzie w atrakcyjnej formie przybliżać dziedzictwo kulturowe krajów partnerskich; druga - „Matematyka w pudełku”- ma na celu rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych, umiejętności analitycznego i syntetycznego myślenia. Projekt RADWAN został zorientowany na nabywanie kompetencji poprzez edukację na rzecz dziedzictwa kulturowego. Nie jest jednak celem samym w sobie, ale środkiem ułatwiającym naukę i rozwój osobisty a także rozwijanie podstawowych i przekrojowych kompetencji w ramach Erasmus+: umiejętność współpracy, komunikacji, ekspresji kulturowej, kompetencji społecznych, korzystania z mediów. Warto podkreślić, że treści realizowane w ramach projektu są komplementarne wobec szkolnych programów nauczania. Ważnym założeniem projektu jest wykorzystywanie TIK. Stanowić będzie ona pomost do przepływu informacji, umożliwiających wszystkim zainteresowanym odniesienie korzyści ze wspólnych zasobów kulturowych i naturalnych. Uczniowie, pracując pod kierunkiem nauczycieli i we współpracy z rodzicami, zostaną przygotowani do samodzielnego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowego przekazu, komputerów, Internetu. Pierwsza wizyta partnerska już za nami. W dniach 24-28 października 6 nauczycieli z Chorwacji, Hiszpanii i Turcji gościło w Dąbrowie Biskupiej. W trakcie wizyty roboczej został doprecyzowany harmonogram współpracy międzynarodowej. Następne spotkanie uczestników Projektu odbędzie się w lutym. Tym razem w Hiszpanii.


Główne założenia projektu

Cel główny:
zwiększenie szans edukacyjnych u ok. 600 uczniów i wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie oferty edukacyjnej 4 szkół partnerskich poprzez wdrożenie innowacyjnych metod nauczania, wzrost kompetencji podstawowych i przekrojowych uczniów oraz wzrost ich aspiracji edukacyjnych w czasie trwania projektu.
Celem dodatkowym jest upowszechnienie wśród uczniów i nauczycieli Europass, dzięki czemu uczniowie nauczą się planować swoją przyszłość oraz równoległa realizacja projektu na eTwiningu.

Aktywne zainteresowanie działaniami w projekcie wykazało:
Chorwacja: 50 uczniów, 10 nauczycieli, 20 rodziców; łącznie 80 osób;
Hiszpania: 220 uczniów, 26 nauczycieli, 37 rodziców; łącznie 283 osoby;
Turcja: 520 uczniów, 42 nauczycieli, 90 rodziców; łącznie 652 osoby;
Polska: 115 uczniów, 15 nauczycieli, 55 rodziców; razem 185 osób.