Cele punktu przedszkolnego to:
a) Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi poprzez:
· kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym otoczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym;
· rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć; · rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej;
· zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w grach i zabawach ruchowych i gimnastycznych, kształtowanie postaw prozdrowotnych;
· rozwój mowy i logicznego myślenia obejmujący uwrażliwienie na piękno mowy ojczystej, w tym zajęcia stymulacji językowej, gry i zabawy dydaktyczne, rebusy, łamigłówki, zgadywanki.
b) Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole poprzez:
· dbałość o wszechstronny, harmonijny rozwój dzieci we wszystkich sferach rozwojowych: rozwój mowy, rozwój emocjonalny, rozwój intelektualny, rozwój ruchowy i poznawczy – na miarę indywidualnych możliwości każdego dziecka;
· dostarczanie wielozmysłowych bodźców rozwojowych, np. odpowiednie pomoce edukacyjne, literatura dziecięca, dopasowane metody pracy z dzieckiem, nakierowanie na samodzielne dochodzenie do wiedzy, wykorzystanie potencjału edukacyjnego, znajdującego się w otaczającym środowisku lokalnym, przyrodniczym i społecznym;
c) Rozwijanie samodzielności i kreatywności dzieci i umiejętności współpracy w grupie poprzez:
· określanie i przestrzeganie zasad wspólnej pracy i wspólnej zabawy, szanowanie zdania innych, docenianie działań podejmowanych samodzielnie przez dzieci;
· stwarzanie w grupie atmosfery opartej na zaufaniu, wsparciu dzieci w działaniu rozumieniu ich indywidualnych potrzeb i możliwości;
· stwarzanie sytuacji sprzyjających współpracy i współdziałaniu w grupie, unikanie niepotrzebnej rywalizacji;
· stwarzanie odpowiednich warunków i inspirowanie do podejmowania przez dzieci różnorodnych aktywności twórczych (np. malarstwo, teatr, muzyka).
d) Dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci poprzez:
· dbanie o czystość i higienę osobistą, promowanie zdrowego trybu życia, podejmowanie akcji prozdrowotnych;
· kształtowanie u dzieci czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
· zapewnienie bezpiecznych warunków przebywania dzieci w placówce.
Do dyspozycji dzieci uczęszczających do naszego punktu przedszkolnego przeznaczyliśmy dwie sale, gdzie zorganizowane są dla nich kąciki tematyczne, miejsce do zabawy i odpoczynku; w salach znajdują się także dostosowane do wzrostu dzieci stoliczki, gdzie pracują i jedzą.
Stworzyliśmy także bezpieczny plac zabaw, z którego dzieci mogą korzystać w każdy pogodny dzień.